تبلیغات
خانه عكاسان مشهد

.:. امروز :
   
 
آرشیو موضوعی

پیوندها
آتلیه عکس وفیلم دیبا
فروشگاه پوسته های لب تاپ(فروشگاه اینترنتی دیباگستر)
ایران سیستمز
ایرانیان رهجو گستر
وبلاگ عكس رضا زردادی
رضا زردادی
كلوپ عكس ایران
لنكهای مفید
پایگاه عكاسی زوم نیوز
عکس آنلاین
دوربین.نت
آژانس عکس ایران
خانه عکاسان ایران
تعمیرگاه مرکزی دوربین
شرکت سام‌سرویس
مرکز تجهیزات عکاسی حرفه‌ای
شرکت آفومار
آموزش حرفه ای عكاسی
امكانات
ابر برچسب ها
بالانس کردن میزان رنگ و موارد فنی , تام و جری و هزاران هزار شخصیت کارتونی دیگر با بیش از چند هزار زم , استودیویی داخل آتلیه , فتوشاپ , album digital , لنزها , فصل ها , آتلیه کودک , wedding gallery بکگراند آلبوم دیجیتال عروس با کیفیتی بی نظیری و , wedding psd , غروب آفتاب , سایه ها , عکس , پرتره و ... به همراه برنامه رتوش و آموزش فون آتلیه عروس به همراه , دیافراگم , کادربندی , آلبوم دیجیتال ایتالیایی , سرعت شاتر , سازماندهی کردن عکسها , فیلترها , مرد عنکبوتی , children template , تصویر , دیجیتال , ضد نور , فیگور و ژست , کمپوزیسیون , فیگور و ژست فون آتلیه عروس , حساسیت سنسورها , قلب و دکور به صورت چند لایه و تک لایه فون آتلیه عروس ,

مطالب جدید و پربازدید


تبلیغات





تئوری رنگ ها و هارمونی رنگ
تئوری رنگ ها و هارمونی رنگ

آشنایی با چرخه یا دایره ی رنگ


اساس هر تئوری رنگ، حلقه رنگ است و دسته بندی رنگ ها را مشخص می كند، یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگ های قرمز، زرد و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به شمار می آید. سر آیزاک نیوتون (Sir Isaac Newton) در سال 1666 اولین نمودار رنگ دایره شکل را به وجود آورد. از آن زمان تا کنون، دانشمندان و هنرمندان به مطالعه و طراحی نمونه های متنوع و مختلف این مفهوم اولیه بوده اند.
اختلاف نظرهای متعدد درباره صحت و برتری یک چیدمان نسبت به دیگری، مدام موجب بروز مناقشاتی در این جمع شده است، اما در حقیقت هر دایره رنگی که ترتیب منطقی رنگ های خالص در آن رعایت شده باشد، موثق و قابل استفاده خواهد بود.


رنگ های اصلی:
در تئوری رنگ سنتی، قرمز، زرد و آبی رنگ های اصلی هستند زیرا دانه های رنگی تشکیل دهنده آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده و تمام رنگ های دیگر از ترکیبات مختلف این سه رنگ با یکدیگر به دست می آیند.


رنگ های فرعی یا ثانویه:
سبز، نارنجی و بنفش رنگ هایی هستند که از ترکیب رنگ های اصلی با یکدیگر حاصل می شوند. محل قرار گیری هر رنگ ثانویه در دایره رنگ، بین دو رنگ اصلی تشکیل دهنده اش است.


رنگ های ترکیبی:

زرد- نارنجی، قرمز نارنجی، قرمز- بنفش، آبی - بنفش، آبی- سبز و زرد - سبز، این رنگ ها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می آیند و در اینجا هم، در میان دو رنگ تشکیل دهنده خود قرار می گیرند.






هماهنگی (هارمونی) رنگ:
هماهنگی یا هارمونی به معنای "چیدمان مطبوع اجزاء یک کل" است و وجود آن در تمام مظاهر زندگی از موسیقی، شعر، رنگ یا حتی یک کیک زیبا، جلوه می کند. از نظر دیداری، هماهنگی، در چیزی است که موجب لذت چشم می شود. این هماهنگی بیننده را مجذوب کرده و احساس نظم و تعادل را در او ایجاد می کند. هنگامی که چیزی ناهماهنگ است، یا خسته کننده است یا وحشتناک. از طرفی هارمونی بیش از حد نیز به ترکیبی بسیار ملایم و نچسب تبدیل می شود و بیننده را آن طور که باید مجذوب و علاقه مند نمی کند و بالعکس عدم حضور آن نیز تصویری به وجود می آورد که هیچ چشمی تحمل دیدن آن را ندارد.

مغز انسان هر چیزی را که قابلیت سازماندهی نداشته و نامفهوم باشد، پس می زند. عمل دیدن به حضور یک ساختار منطقی نیاز دارد و هماهنگی رنگی می تواند این علاقه به دیدن و حس تعادل را به وجود بیاورد. به طور خلاصه، یکپارچگی مفرط موجب تحریک ناپذیری و پیچیدگی مفرط موجب تحریک بیش از اندازه مغز می شود. تعادل پویا، نتیجه حضور هماهنگی است.
برای مشاهده تعالی هارمونی و هماهنگی کافی است به هارمونی رنگ ها در در طبیعت دقت کنید. همان طور که گفتیم، تئوری های رنگ و هارمونی رنگی متعددی وجود دارند. در اینجا به معرفی چند فرمول ابتدایی در به کار گیری رنگ ها میپردازیم:


هارمونی بر اساس هم جواری رنگ ها:

رنگ های هم جوار (پیوسته) یا Analogous Colors، به هر دسته سه تایی از رنگ هایی گفته می شود که در دایره رنگ کنار یکدیگر قرار گرفته اند. مانند زرد-سبز، زرد و زرد نارنجی. معمولا در چنین ترکیب هایی، یک رنگ از نظر مقدار، بر دو رنگ دیگر برتری دارد.


هارمونی بر اساس رنگ های مکمل:

رنگ های مکمل آن هایی هستند که در دایره رنگ، درست در مقابل یکدیگر قرارگرفته اند. مانند قرمز و سبز یا قرمز- بنفش و زرد - سبز. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، درجات مختلف زرد-سبز در برگ ها، هماهنگی زیبایی با رنگ های قرمز-بنفش گل، ایجاد کرده اند. رنگ های مکمل بالاترین درجه تباین (کنتراست) و ثبات را به وجود می آورند.

 
هارمونی بر اساس طبیعت:

طبیعت، بهترین نقطه شروع برای درک و ایجاد هارمونی رنگی است. در تصویر پایین ملاحظه می کنید که زرد، سبز و قرمز چه نقش هماهنگی ایجاد کرده اند و این ترکیب متناسب، لزوما در دو مورد قبل نمی گنجد، اما زیبا و قابل اجرا است.



رنگ های گرم و سرد

رنگ آبی و رنگ های مجاور آن تداعی کننده آب روان و دریا است بنابراین با دیدن این رنگ ها احساس سرما به فرد دست می دهد. از این رو به این رنگ ها، رنگ های سرد می گویند.
رنگ قرمز و رنگ های مجاور آن تداعی کننده آتش و خورشید بوده و با دیدن این رنگ ها احساس گرما به فرد دست می دهد. از این رو به این رنگ ها، رنگهای گرم می گویند.


رنگ های گرم عبارتند از : قرمز، نارنجی و زرد
رنگ های سرد عبارتند از: آبی، سبز و بنفش


تأثیرات روانی رنگ ها

همه ما می دانیم، انسان موجودی است كه به سرعت و به شدت تحت تأثیر فر آیندهای محیطی قرار می گیرد و در تحت همین تأثیر شكل جدیدی از رفتار را از خود بروز می دهد. اثر روانی بعضی از رنگ ها به صورت زیر است:

زرد : زرد رنگی است با توان پرتو افكنی زیاد، كه بیشتر پرتوهای دریافتی را بازتاب می كند.
زرد، رنگی است رویه ای، رنگی كه ژرفا و عمق ندارد. بُرد آن نسبت به رنگهای دیگر زیادتر است و از بسیاری از ویژگی های سفید برخوردار است. رنگ ترش است و نمودار ترشی های متفاوت. صدای زیر ویولن « زرد » است. آواز بلبل و قناری زرد است. رنگ زرد وقتی یكدست باشد، شادی آفرین و هنگامی كه با تغییرات زمینه های رنگی همراه باشد ایجاد هیجان و ناراحتی تا حد اضطراب می كند. زرد رنگ بی خوابی، بیداری، بیماری، نا امیدی، هیجان، اضطراب و تلاطم فكری است. همچنین رنگ آغاز بهار، رسیدگی كشت، نمودار نیروی فزون نهفته در دانه است. رنگی است مادی و زمینی كه هرگز نمودار ژرفا نیست. رنگی است با موضوع عمودی و بنابراین با خط عمودی هم سنگ می شود. رنگ زرد رنگ جوانی، نشان روشنی و نور و نشان دانش و معرفت است. در بعضی اوقات رنگ زرد به عنوان القاء كننده تنفر مطرح می شود، این حالت زمانی مورد قبول است كه پس زمینه ی آن مشكی باشد زیرا تضاد این دو رنگ بسیار شدید است و در هیچ شرایطی با هم هماهنگی ندارند. در صورتی كه همین رنگ در پس زمینه ی سبز زندگی و امید را به نمایش می گذارد.

آبی : آبی، رنگی است آرام و درونگرا. بیننده را به سوی خود می كشد و در درون آرامش خود، نرم می سازد و به خواب می برد. چشم را به خود متوجه می كند. رنگ آبی موافق با وضعیت خط افق است. آبی، رنگی است الهی و آسمانی. رنگی است مطیع، سر به راه و سازشكار. آبی رنگ زمستان و سرمای آن است. آبی رنگ خلاقیت است. آرامش و سكونی كه از آن به ما می رسد نتیجه رشد مقتدر و طبیعی آن است. در استفاده از رنگ آبی بیننده همیشه منتظر یك نو آوری و كار جدید است. زلالی، پاكی و خلوص را می توان توسط رنگ آبی بوجود آورد. طعم آبی، بی طعمی و كمی متمایل به شیرینی است. رنگ آبی همیشه سایه دار است و همواره میل دارد در تاریكی خود نمایی كند. همیشه نامحسوس است و در عین حال هوای شفافی را می نمایاند. آبی با روان آدمی پیوند می خورد و تا اعماق و انتهای روح نفوذ می كند. آبی معنی ایمان می دهد. سمبل جاوید است.

قرمز : قرمز، رنگی گرم و دارای نیروهای برون گراست. رنگِ توان و فعالیت بسیار زیاد و رنگ مقوی قلب است. طعم آن شیرین است. قرمز رنگ حق، حقیقت، پیكار و بلاخره شهادت است. قرمز پایان تابستان و آغاز پاییز است. در تطابق با خط، گویای خط قطری همگن است. قرمز، رنگی است كه فرو رفتن و ماندن در آن می سوزاند و كناره گیری از آن گرما می دهد. رنگ عشق و تشكیل خانواده است. قرمز سمبل حیات و زندگی، عامل مؤثری در سازندگی و تشدید رویش گیاهان و بیان كننده ی هیجان و شورش است، نشانی تثبیت شده از مبارزه، انقلاب و شورش. اثر هیجان و هوس را به خوبی نشان می دهد، این رنگ اگر در پس زمینه تیره قرار گیرد وحشت، ناپایداری و پلیدی را نشان می دهد و اگر در پس زمینه روشن قرار گیرد معرف یك عشق سطحی و زودگذر است.

نارنجی : نارنجی، رنگی است كه خواص بصری آن آتش و خواص روانی آن گرما است. نارنجی رنگ جوانی است. رنگ شادابی است. رنگ جشن و سرور است و رنگ میوه های تازه رسیده. حالتی از اضطراب و عدم ثبات را شامل می شود. آمیخته با كمی سفید، رنگ بلوغ زنانه است و آمیخته با كمی مشكی، رنگ بلوغ مردانه است. در ارتباط با خط، خطی است آزاد و متمایل به عمودی.

سبز : سبز معتدل و اعتدالش سرد است. در سبز توان آرامش وجود دارد. رنگ تعقل، تفكر و آرامش خردمندانه است. رنگ صلح و صفا است. رنگ سبز، رنگ امید به زیستن و ادامه ی حیات در بهترین شرایط خود است. این رنگ در حالی كه در غرب مفهوم مطلق زندگی است (Western Green) در شرق یك رنگ روحانی و مذهبی به حساب می آید.
(Eastern Green) طعم رنگ سبز، نه شیرین است نه شور، نه ترش است و بی مزه، نه تند است نه تلخ، طعم آب گواراست و كمی مزه گَس دارد. سبز رنگ پایان بهار است و آغازین تابستان. در تطابق با خط، خط قطری است.

بنفش : رنگ بنفش نمایشگر بی خبری، بی اختیاری، ظلم و دشواری است و رنگی مرموز و بر انگیزاننده احساسات. اگر در سطوح وسیع به كار بریم حالت ترس را نشان می دهد؛ به خصوص اگر بنفش متمایل به ارغوانی باشد كه در طبیعت و مناظر اغلب به چشم می خورد. بنفش از نظر ظاهری و بصری معرف رنگین كمان و از نظر معنا القاء كننده امید است. در ارتباط با خط، رنگ خط آزاد متمایل به افقی است كه اگر با خط آزاد متمایل به عمودی آگین شود، گرمتر و سرخ می شود. صدای بنفش بم است و طعم آن گَس. بنفش سمبل هرج و مرج، مرگ، ستایش و عظمت است. بنفش آبی، رنگ القاء كننده ی تنهایی است. بنفش قرمز، نشان عشقی یزدانی و سلطه ی روحانی است.
منبع:http://persiangfx.com
گردآوری شده توسط: در دوشنبه 17 اسفند 1388 | نظرات()
كلمات كلیدی: color circle ، color theory ، sir isaac newton ، the color wheelقرمز ، مفهوم رنگ ها ، نمودار رنگ ، نارنجی ، هم جواری رنگ ها ، هماهنگی ، هارمونی ، آبی ، بنفش ، تأثیرات روانی ، تأثیرات روانی رنگ ها ، تئوری رنگ ، ثانویه ، حلقه رنگ ، دایره رنگ ، رنگ ها ، رنگ های فرعی ، رنگ های مکمل ، رنگ های گرم ، رنگ های اصلی ، رنگ های ترکیبی ، رنگ های سرد ، رنگ سنتی ، زرد ، سبز ، سر آیزاک نیوتون ، primary colors ، red ، yellow ، blue ، secondary color ، red-orange ، orange ، red-purple ، blue-purple ، blue-green ، yellow-green ، red-violet ، yellow-orange ، harmony ، color harmony ، analogous colors ، complementary colors ، psychological effects of color ، دسته بندی رنگ ها ، دانه های رنگی ، سه رنگ ، رنگ ثانویه ، قرمز- بنفش ، قرمز نارنجی ، زرد- نارنجی ، آبی - بنفش ، زرد - سبز ، آبی- سبز ، ترکیب ، دیداری ، تعادل ، نظم ، یکپارچگی ، هارمونی رنگی ، زرد-سبز ، زرد و زرد نارنجی ، مقابل یکدیگر ، قرمز و سبز ، قرمز و بنفش ، زرد و سبز ، درجات مختلف ، تباین ، کنتراست ، کنتراست بالا ، ثبات ، طبیعت ، هارمونی طبیعت ، گرم ، سرد ، آب روان ، دریا ، سرما ، احساس گرما ، اثر روانی ، ویژگی های سفید ، خط ، eastern Green ، چیدمان مطبوع ، western Green ، حس رنگ ها ، طعم رنگ ها ، احساسرنگ ها ، القا رنگ ها ، تاثیر رنگ ها بر ما ، حالت رنگ ها ، تاثیر رنگ ها ، در ارتباط با رنگ ها ، Album Design Pro V5.5.2 Free Download ،
مطالب گذشته

Panasonic SDR S26
Nikon CoolPix
Nikon Coolpix L110
دوربین نیکون کولپیکس اس8000 / Coolpix S8000
دوربین نیکون کولپیکس ال110 / Coolpix L110
ساخت اکشن در کمترین وقت!
تغییر رنگ مو به صورت حرفه ای
آموزش ساخت پرتره سیاه و سفید تصاویر با فتوشاپ
براش زیبای حروف
آموزش ساخت تصویر سوخته در فتوشاپ
براش مژه!
براش های هدیه
کتاب الکترونیک آموزش نرم افزار 3D Studio Max
آموزش فتوشاپ : ساخت Pattern خطوط مورب
دانلود AKVIS Sketch V.10 | پلاگین نقاشی برای فتوشاپ
عکاس باشی(1)
آموزش تدوینگری وساخت کلیپ
آموزش میکس ومونتاژ فیلم عروسی
PowerShot S90
مجله گرافیك نو
تركیب بندی دوبعدی و سه‌بعدی
عكاسی در شب
ماهنامه شات SHOT
canonIXUS 130
PowerShot A3100
canonEOS-1D Mark IV
PowerShot SX210 IS
PowerShot A490
Corel Paint Shop Photo Pro X3 v13.00 - نسخه جدید استودیو مشهور نقاشی و ویرایش تصاویر کمپانی کورل
ویرایش عکس های خود را به FotoWorks XL v10.0.6 بسپارید

آرشیو ماهانه
فروردین 1389
اسفند 1388
بهمن 1388
دی 1388
آذر 1388
نظر سنجی
+ كدام برند بیشتر می پسندید
-
-
-
-
-
-
-
-
آمار كلی علاقه مندان
نویسندگان

آمار وبلاگ بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
بازدید های این ماه :
بازدید های ماه قبل :
کل بازدید ها :
تعداد کل مطالب :

اطلاعات بیشتر

Page Rank
صفحات جانبی
Nikon Coolpix P90, دانلود بک گراند کودک, فهرست عکاسان وفیلمبردارن معتبر مشهد, فروشگاه سایت خانه عکاسان, مدل لباس نامزدی 2010, مدل لباس نامزدی 2010, مدل لباس نامزدی, مدل لباس جدید, حالت های عکاسان حرفه ای و هنر عکاسی, منتخب عکس های هنرمندانه از عکاسان حرفه ای جهان, عکس های دیدنی از خلق نماهای جذاب از ترکیب دیجیتالی تصاویر طبیعت, گالری2, عكس1, دوربین كنن (آرشیو مطالب),

‍CopyRight © 2008 - 2009 by http://aksmashhad.mihanblog.com . Allreserved
This Template Transporting For Mihanbblog By WorldTemp.MihanBlog.Com And Special Thanks To Milad Mahdavi